loading...

کسب و کار

  الکتروموتور تجهیزی نام آشنا برای تمام کسانی است که در حوزه صنعت فعالیت دارند. در واقع می توان گفت بدون وجود این وسیله چرخ صنعت عملا از کار می افتد. به دلیل اهمیت این وسیله، در این مقاله قصد دا

yaser بازدید : 50 دوشنبه 07 بهمن 1398 نظرات (0)

 

الکتروموتور تجهیزی نام آشنا برای تمام کسانی است که در حوزه صنعت فعالیت دارند. در واقع می توان گفت بدون وجود این وسیله چرخ صنعت عملا از کار می افتد. به دلیل اهمیت این وسیله، در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین سوالاتی که درباره ی الکتروموتور پرسیده می شود، بپردازیم. 

الکتروموتور یا دینام چیست؟

الکتروموتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. انرژی مکانیکی تولید شده، توسط شافت الکتروموتور به دیگر تجهیزات مانند پمپ ها، هواده ها و ... منتقل گردیده و سبب راه اندازی آن ها می شود. 

چند مدل الکتروموتور وجود دارد؟

الکتروموتور ها را بر اساس معیار های متنوعی می توان دسته بندی کرد. برای مثال از به طور کلی الکتروموتور ها به دو دسته الکتروموتور های AC  و الکتروموتور های DC  تقسیم می شوند. الکتروموتور های AC  با برق شهر و الکتروموتور های DC  با برق مستقیم کار می کنند.

برند الکتروموتور از جمله دیگر عواملی است که می تواند الکتروموتور ها را در دسته های گوناگون قرار دهد. در بازار ایران الکتروموتور ها را به طور معمول به سه دسته الکتروموتور های چینی، الکتروموتور های غربی و الکتروموتور های ایرانی تقسیم بندی می کنند. از معروف ترین الکتروموتور های غربی می توان به الکتروموتور زیمنس و از معروف ترین الکتروموتور های ایرانی می توان به الکتروموتور موتوژن یا به اصطلاح الکتروموتور ژن اشاره کرد.

مهم ترین و آخرین عامل دسته بندی الکتروموتور ها، تقسیم بندی آن ها بر اساس فاز است. الکتروموتور ها به دو دسته ی الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این دسته ها ویژگی ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که سبب می شود کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت شود. در زیر به بررسی این عوامل می پردازیم.

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکتروموتور تک فاز  الکتروموتوری است که بیشتر در مناطق شهری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت الکتروموتور تک فاز از الکتروموتور سه فاز بیشتر است. الکتروموتور های تک فاز را معمولا با نام الکتروموتور های ولتاژ خانگی می شناسند. علت این امر این است که این الکتروموتور از برق پریز های شهری بدون واسطه استفاده می کند.این الکتروموتور برای توزیع برق به دو هادی سیم متکی است که می تواند یک موج سینوسی ولتاژ پایین ایجاد نماید.

ویژگی های الکتروموتور تک فاز چیست؟

 

·       الکتروموتور تک فاز توسط گشتاور پالس دار راه اندازی می شود.

·       الکتروموتور تک فاز به خازن و سوییچ استارت و دیگر قطعات جانبی نیاز مند است.

·       الکتروموتور های تک فاز قطعی های بیشتری دارند.

·       طول عمر کوتاه تری دارند.

·       مصرف برق و استهلاک الکتروموتور های تک فاز بیشتر از سه فاز است.

 

الکتروموتور سه فاز چیست؟

الکتروموتور های سه فاز بیشتر در واحد های صنعتی و پیسرفته مورد استفاده قرار میگیرند. قیمت آن ها از الکتروموتور های تک فاز بیشتر بوده ولی هزینه های مصرف انرژی و راه اندازی آن ها کمتر است. الکتروموتور های سه فاز معمولا از 5 اسب بخار توان بیشتری دارند. الکتروموتور های سه فاز به این علت سه فاز نامیده می شوند که از سه سیم پیچ واقع بر روی یک روتور با زاویه 120 درجه ساخته شده اند که سه ولتاژ سیسنوسی بالا تولید می نمایند. از این الکتروموتور ها برای توزیع برق استفاده می شود.

 

ویژگی های الکتروموتور سه فاز چیست؟

 

·       الکتروموتور های سه فاز در همه جا نمیتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

·       هزینه نصب الکتروموتور سه فاز در بعضی از مکان ها می تواند زیاد باشد.

·       با این که هزینه الکتروموتور های سه فاز از تک فاز بیشتر است ولی راه اندازی و مصرف انرژی آن ها از تک فاز کمتر است.

·       جریان برق متداوم و نرمی دارند.

·       الکتروموتور های سه فاز معمولا طول سیم و کابل بیشتری دارند.

·       الکتروموتور های سه فاز اگر اشتباه نصب شوند، هزینه های گزافی را ایجاد می کنند.

·       الکتروموتور سه فاز راندمان بسیار بالایی نزدیک به 97 درصد دارند.

·       طول عمر الکتروموتور های سه فاز از تک فاز بیشتر است.

 

کدام الکتروموتور برای شما مناسب تر است؟ سه فاز یا تک فاز ؟

همانطور که قبلا گفتیم انتخاب نوع الکتروموتور به عواملی چون محلی که قرار است از الکتروموتور استفاده کنید، میزان توان و بودجه بستگی دارد. به طور کلی الکتروموتور های تک فاز برای مناطق شهری و مسکونی و توان های کمتر از 5 اسب مورد استفاده قرار می گیرند و الکتروموتور های سه فاز برای مناطق صنعتی و پیشرفته و جاهایی که به توانی بیش از 5 اسب نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 775
  • بازدید کلی : 7,196